Usprawnienie grafomotoryki dziecka

Ćwiczenia grafomotoryczne mają zauważalny wpływ na wszystkie zmysły dziecka. Polecane są przede wszystkim dla dzieci z zaburzeniami: dyslektycznymi, manualnymi, napięcia mięśniowego czy integracji sensorycznej. Możemy je również wykonywać z maluchami o prawidłowym rozwoju, co ułatwi naukę pisania i czytania podczas przyszłych zajęć szkolnych.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne wpływają na:

  • koordynację wzrokowo – ruchową,
  • motorykę rąk i prawidłowy sposób uchwytu narzędzi graficzny,
  • utrwalenie nawyków ruchowych w sferze pisania,
  • regulację napięcia mięśniowego,
  • orientację przestrzenną.

 

Niski poziom pisma i rysunku graficznego wiążę się z niepoprawną techniką czynności grafomotorycznych. Problem ten jest niezwykle uciążliwy, ponieważ zmagające się z nimi dzieci nie są w stanie nadążyć za grupą i szybko tracą chęć do pracy. Pojawia się wtedy ryzyko zaistnienia zaburzeń natury emocjonalno-motywacyjnej, których widocznym objawem jest choćby niechęć do zajęć grafomotorycznych.

Przygotowane przez nas ćwiczenia mają na celu zapobieganie tego typu trudnością bądź ich niwelowanie.

 

Warto wiedzieć:

  • Okres przygotowawczy do rysowania i pisania określamy jako bazgrot.
  • Charakterystyczne dla dwulatków jest stawianie kropek i wykonywanie nieregularnych ruchów kolistych. Następnie zaczynają tworzyć linie poziome i pionowe. Za sprawą zachęty dorosłych – starają się odwzorować wskazany kształt, co jednak uniemożliwiają zbyt niskie możliwości techniczne.
  • Dzieci w wieku trzech lat rysują zamknięte linie – które przypominają koła – a także linie krzyżujące się.
  • Najczęstszym dziełem czterolatków są figury podobne do prostokątów. Typowe jest nieplanowanie rysunków i określenie ich tematu dopiero po fakcie. To, co dziecko próbuje stworzyć najczęściej ma niewiele wspólnego z rzeczywistym wyglądem danego przedmiotu.
  • Mając sześć lat, dziecko rysuje na wskazany temat. Świadomie stara się również odwzorowywać litery.